21-11-2019

Business Intelligence – Leuk, zo’n dashboard! Maar wat kan ik er mee?

Dashboards zijn er in vele soorten en maten. Maar een dashboard waar u geen inzichten uit haalt, daar schiet u niets mee op. Het is dus belangrijk om vooraf goed na te denken wat u op zo’n dashboard wilt zien. Maar waar moet u dan allemaal aan denken?

Eén ding is zeker. Zolang er data is kunnen de mooiste dashboards gecreëerd worden. Maar welke dashboards leveren toegevoegde waarde binnen uw organisatie? Neem het dashboard van een auto. Hierin is informatie opgenomen die er voor moet zorgen dat u veilig en verantwoord kunt auto rijden, en kunt ingrijpen indien nodig. De snelheidsmeter bijvoorbeeld zorgt er voor dat u inzicht heeft in uw huidige snelheid. Veranderen de omstandigheden, bijvoorbeeld de maximumsnelheid, dan kunt u met de informatie vanuit het dashboard uw snelheid aanpassen. Moet u bijna tanken, dan wordt u op tijd gewaarschuwd. Ook wanneer er technische problemen zijn, of uw bandenspanning te laag is, ontvangt u een seintje. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Voor uw organisatie geldt precies hetzelfde. U wilt sturen op relevante informatie.

Zo is de definitie van ‘in control’ zijn per organisatie ook verschillend. Wanneer bent u als organisatie ‘in control’? Afhankelijk van het type organisatie waarin u actief bent verschilt de benodigde informatie om controle te hebben. Binnen een productieomgeving wordt op andere informatie gestuurd dan bijvoorbeeld een financieel dienstverlener.

Maar welke informatie is voor uw organisatie relevant? Vragen die u zich hierbij kunt stellen zijn:

  • Welke bedrijfsprocessen kent mijn organisatie?
  • In hoeverre heb ik inzicht in deze processen?
  • Wat zijn de kritische succesfactoren van de organisatie?
  • Op welke KPI’s wil ik sturen?

VOORBEELD

U bent bijvoorbeeld een service en projecten organisatie. Een van de factoren waar uw organisatie groot mee is geworden is het bieden van hoogwaardige service met een korte wachttijd voor de klant. Dit is natuurlijk nog niet echt SMART. Want wanneer is service hoogwaardig, en wanneer is een wachttijd kort? U kunt hier een KPI van maken zodat er gemeten kan worden of het gewenste niveau behaald wordt. Bijvoorbeeld:

  • Binnen een jaar na onderhoud een vervolgissue in maximaal 5% van de gevallen.
  • Nadat de klant een issue heeft gemeld bedraagt de maximale wachttijd:
    • Prio Hoog: 4 uur
    • Prio Middel: 2 werkdagen
    • Prio Laag: 5 werkdagen

Bij het opstellen van KPI’s is het belangrijk om na te gaan of deze realistisch zijn. Als de afgelopen periode het in 20 % van de gevallen sprake was van een vervolgissue, en de wachttijd voor ‘Prio Hoog’ bedroeg 4 werkdagen, dan zijn de KPI’s hierboven misschien wat enthousiast geformuleerd. Bij het krijgen van dit inzicht speelt business intelligence een belangrijke rol. Aan de hand van de gegevens die u op uw dashboard te zien krijgt kunt u KPI’s opstellen of wijzigen. Ook kunt u dan zien wanneer het ‘de verkeerde kant’ op gaat en kunt u tijdig bijsturen. Dán heeft u wat aan uw dashboard en kunt u de inzichten gebruiken om met nog meer succes zaken te doen!

Nieuwsgierig geworden naar wat Consolit voor u kan betekenen?

Klik hier voor de bI pagina!

Volgende keer: Een dashboard geeft real-time inzicht, toch?!

Support

+31 88 619 00 20 Start Teamviewer