21-01-2020

Business Intelligence – BI Trends 2020

De verwachte trends op het gebied van business intelligence voor 2020 zijn weer bekend gemaakt door barc-research. Positief om te noemen is dat datakwaliteit als het meest belangrijke trend wordt gezien. Maar welke andere zaken verdienen de aandacht?

Trends zijn er in vele soorten en maten. Opgaande trends, dalende trends, zomertrends, wintertrends, trends op het gebied van wonen, lifestyle en ga zo maar door. Teveel om op te noemen. Google ook eens op ‘trends 2020’ en u bent weer helemaal up-to-date over alle ontwikkelingen die we in deze wereld mogen verwachten in dit jaar. En ja, ook wij gaan nu even met die trend mee. Op het gebied van business intelligence zijn namelijk ook trends te zien.

‘Master Data Management / Data Quality Management’ wordt al drie jaar gezien als belangrijkste trend binnen BI. De kwaliteit van de data heeft namelijk direct invloed op de betrouwbaarheid van de inzichten die u krijgt vanuit dashboards. De tweede plaats in de lijst wordt bezet door Data Discovery, welke ook al enkele jaren hoog aangeschreven staat. De ontdekking van je data, en het opdoen van nieuwe inzichten aan de hand van interactieve dashboards is hierbij belangrijk. De top drie wordt afgesloten door Data-Drive Culture. Hierbij speelt de transitie van ‘we willen graag een data-gedreven organisatie zijn’ naar ‘we zijn een data-gedreven organisatie’ een grote rol. Het cultuur aspect komt hierbij om de hoek kijken, omdat het vaak een andere denk- / werkwijze vraagt van de organisatie en de mensen die er werken.

In een aantal hierop volgende blogs zullen wij verder stil staan bij enkele trends voor 2020.

 

Wijzigingen t.o.v. 2019

De grootste daler in de top 20 trends is ‘Mobile BI’. Deze zakt van plaats 12 naar plaats 15. Dit houdt in dat de dashboards ook op mobiele apparaten raadpleegbaar zijn. Dit stelt u in staat nog sneller beslissingen te nemen. Met Power BI kun u op uw mobiel of tablet hetzelfde interactieve dashboard raadplegen als bijvoorbeeld een desktop.

De grootste stijger is ‘Data-driven culture’. Dit onderdeel stijgt van plaats 5 naar plaats 3. Hierboven is deze al kort toegelicht.

Verder valt het op dat de trends eigenlijk wel een gevestigde orde zijn. Hoge binnenkomers zijn er niet. De enige twee nieuwe onderdelen beslaan plaats 19 en 20 in de lijst, en lossen de nummer 19 en 20 van vorig jaar af.

 

Volgende keer: Data Quality Management – Registratie als middel, niet als doel

Support

+31 88 619 00 20 Start Teamviewer